środa, 9 czerwca 2021

Zapraszam na balkon



Witam Was serdecznie!

Sezon balkonowy już dawno rozpoczęliśmy, czerwiec w końcu przyniósł w miarę normalne temperatury i można w końcu skorzystać z balkonów, tarasów, czy ogródków.

Ja w tym roku sezon balkonowy rozpoczęłam już bardzo wcześnie, bo korzystając z kilku cieplejszych i słonecznych dni pod koniec lutego, ułożyłam na naszym balkonie nową podłogę.

Dla przypomnienia lub dla tych, co zajrzeli tu pierwszy raz😀

W ubiegłym roku, chwilę przed pandemią, przeprowadziliśmy się do większego M - z 53 m na Stegnach do 85 m na Ursynowie. Oprócz ponad 30 metrów i 2 pokoi więcej, zyskaliśmy również większy balkon, w porównaniu do starego – niemal taras… 

W starym M mieliśmy balkon o wymiarach 80 x 180 cm… Teraz 2,4 m x 2,6 m.

Balkon w nowym M nie był w ogóle zagospodarowany, na podłodze były położone jedynie stare płytki w bardzo złym stanie. Taki balkon zastaliśmy:

W zeszłym roku, po przeprowadzce, starałam się go jako tako ogarnąć tymczasowo. Miałam w głowie pomysł na niego, ale skupiłam się na wykańczaniu wnętrz mieszkania, balkon sobie odpuszczając. Odmalowałam jedynie barierki, wykorzystałam sztachety ze starego balkonu na płotek balkonowy i ustawiłam najtańsze kratki, żeby jakkolwiek zasłonić blok naprzeciwko, a na podłogę położyłam zewnętrzny dywan. Oczywiście dodałam trochę kwiatów, a od teściów dostaliśmy dwie duże tuje, które wsadziłam w największe dostępne donice, co by mieć namiastkę zieleni za oknem.

Tak wyglądał balkon w ubiegłym roku: 



Ale w głowie kiełkował mi już plan na zupełnie inny wygląd tych kilku metrów… 

Priorytetem było zasłonięcie bloku naprzeciwko i dodanie zieleni, najlepiej całorocznej.

Zaczęłam od nowej podłogi. Na allegro zamówiłam szare podesty pcv, które ułożyłam na starych płytkach. Zdecydowałam się na podesty z pcv, a nie drewniane, bo balkon mamy niezadaszony i z doświadczenia wiem, że drewniane szybko by się zniszczyły. Te z pcv od kilku sezonów ma moja mama w ogródku przy trawniku, nie zdejmuje ich, leżą cały rok i nic się z nimi nie dzieje. Podesty okazały się trochę ciemniejsze, niż na zdjęciach z aukcji, ale w sumie nie przeszkadza mi to. Układa się je naprawdę bardzo prosto i szybko, oczywiście najwięcej zabawy jest przy brzegach, gdzie trzeba je docinać, ale spokojnie można sobie z tym poradzić. Podłogę pokazywałam w jednym z wcześniejszych postów.


 

Kolejnym krokiem był zakup drewnianych pergoli w jak najbardziej optymalnej konfiguracji, żeby się ogrodzić od wspomnianego bloku naprzeciwko i stworzyć sobie tak naprawdę dodatkowy letni pokój.

Chciałam najpierw zamówić w necie pergole „na wymiar”, tak, żeby bez sztukowania wszystko tworzyło jedną całość, ale po wymianie maili z kilkoma producentami okazało się, że jest to dla nich mało atrakcyjne zamówienie i nie podejmą się realizacji. Dlatego stanęło na gotowych pergolach z marketu budowlanego o standardowych wymiarach. Któregoś razu trafiliśmy akurat w Leroy Merlin na promocję i udało nam się kupić pergole i kratki o 30% taniej.

Do zabudowy wykorzystałam:

trzy pergole pełne z kratką prostą u góry o wymiarach 180x180 cm

jedną kratkę o wymiarach 40x180 cm

dwie kratki o wymiarach 60x180 cm.

Po ustawieniu ogrodzenia pozostały niewielkie przestrzenie, ale zupełnie mi to nie przeszkadza. Pergole przymocowaliśmy plastikowymi uchwytami, to chyba jest najprostsze i najskuteczniejsze mocowanie.

Pergole pierwotnie były zabejcowane w kolorze brązowym i oczywiście od razu wiedziałam, że to nie jest kolor docelowy…:) Że jedyny i słuszny będzie biały…


 

 

 

Nie powiem, namachałam się trochę pędzlem…

3 pergole i 3 kratki, każdy element pomalowałam trzykrotnie z dwóch stron… zajęło mi to kilka popołudni… Ale myślę, że było warto, bo o ile brąz jest jedynie praktyczny, to biel rozjaśniła balkon i stała się super tłem dla roślin. Poza tym szara jest podłoga i donice, więc jakiś kontrast jest.


 

 

 

Po stworzeniu bazy zaczęło się najprzyjemniejsze, czy dobór i zakup roślin, mebli balkonowych i dodatków. Długo myślałam, jakie meble będę na nasz balkon najlepsze, chciałam najpierw coś w rodzaju narożnika, ale bałam się zagracenia tej powierzchni. Oczywiście podobają mi się naturalne rattanowe meble, sofy, fotele, ale ich ceny przyprawiają o zawrót głowy, a to tylko balkon i do tego niezadaszony… 

Stanęło więc na imitacji technorattanu w kolorze białym. Często dostaję pytania, czy malowałam meble-nie, nie malowałam :) Kupiłam białe.

Kupiony zestaw, to 2 fotele i stolik, który ma super funkcję skrzyni/schowka. Blat się po prostu podnosi, ma pod spodem jeszcze jedną warstwę i można schować tam np. doniczki, czy poduszki. Skrzynia jest szczelna, więc nie ma obawy, ze coś zamoknie. Nam taki stolik nie był potrzebny jako sam stolik, dlatego postanowiłam wykorzystać go jako podnóżek do jednego z foteli i zrobić sobie taki miniszezlong :)  Za to w roli stolika na kubek wymyśliłam sobie mały pieniek, który dostałam od teścia, a w razie potrzeby do drugiego fotela dostawiam metalowy okrągły stolik z salonu.



Siedzi się na tym legowisku bardzo wygodnie. Do mebli dokupiłam na allegro komplet 4 poduch, dwie wykorzystuję na balkonie, dwie wywiozłam na działkę.

Niestety meble kupowałam, jak były zamknięte duże sklepy meblowe i budowlane, więc nie było możliwości wypróbowania ich na żywo, dlatego zdecydowałam się kupić w ciemno w sklepie internetowym.



Balkon cały czas tak naprawdę się zmienia, kupione rośliny rosną, kwitną i przekwitają. 

Po zeszłorocznych doświadczeniach ze zwisającymi pelargoniami, które bardzo mocno śmieciły, miałam w tym roku mocne postanowienie dość oszczędnie wykorzystać różne kwiecia, ale i tak wyszło tego sporo:)

Ale co tam, lubię tę zieleninę za oknem, nawet za cenę codziennego podlewania, skubania i pielęgnacji… 

No i generalnie nie jestem minimialistką, jeśli chodzi i o wnętrza i o balkon:)

Co w tym roku mam na balkonie?

Podstawą są 2 duże tuje, które pojawiły się już w zeszłym roku i bez uszczerbku przetrwały zimę. Odpukać, na razie się dzielnie trzymają. W szarej dużej drewnianej donicy posadziłam wiosną dwie dość duże sadzonki bluszczu zimozielonego, który pięknie się przyjął i wypuszcza dużo młodych pędów. Dobrze mu tutaj chyba, bo pergola zacienia to miejsce, ale jednocześnie ma u góry słońce, bo balkon mamy od południa. Wsadziłam też małą sadzonkę bluszczu przy kratce przy wejściu na balkon, chciałabym, żeby mi zarosła bluszczem na zielono, może się uda, chociaż jest tam dużo więcej słońca.


 


Z wieloletnich mam jeszcze lawendę oraz drzewko oliwne, które od marca stoi na balkonie i mam nadzieję go nie uśmiercić, jak poprzedniego… Acha, mam też jakąś odmianę clematisa, ale jesienią wsadzę go do ziemi na działce.

 


Pozostałe rośliny są jednoroczne, sezonowe – wcześniej miałam białe niezapominajki, które już przekwitły, są też surfinie, margerytka na pniu, róża na pniu, lobelie, bakopy, pelargonie, bratek oraz curry i oregano. Zakwitł mi też na fioletowo szczypior:)  Mam też dwie doniczki z pomidorkami koktajlowymi, które są moim oczkiem w głowie:)


 





No to teraz zapraszam na resztę zdjęć:)

 







 



 

 














****
Jestem bardzo zadowolona z efektu końcowego. Chciałam wykorzystać potencjał tej powierzchni i chyba się udało. Może kiedyś wymienię meble na wygodniejsze i bardziej "szlachetne", z prawdziwego rattanu czy wikliny, ale póki co te są wystarczające. Dziwi mnie tylko, że lokatorzy na moim osiedlu, mając takie balkony, nie wykorzystują ich i nie zagospodarowują. Na niewielu są kwiaty, czy jakiś fotel i stolik...
 
A jak Wasze balkony? Gotowe na sezon?:)
 
Uściski, pozdrawiam!
Asia


36 komentarzy:

  1. Bardzo ładnie
    A mam takie pytanie gdzie można nabyć drogą zakupu lustro w formie okienka, bądź odwrotnie.

    pozdrawiam renata

    OdpowiedzUsuń
  2. Draga Asia,
    Ce minunatie! Ai un rai aproape de tine!
    Iti doresc zile multe si confortabile petrecute acolo.
    Salutari,
    Mia

    OdpowiedzUsuń
  3. Úžasný prostor. Jiřina z N.

    OdpowiedzUsuń
  4. To je velká nádhera.Marťa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzień dobry, wpis o balkonie przypomniał mi coś: jestem Pani winna podziękowania, za przekonanie mnie, że bluszczyk kurdybanek uda się nawet na słonecznym balkonie. Przyniosłam dziką sadzonkę, wsadziłam i rośnie jak wariat ! Tylko, że u mnie bardziej jako przyprawa niż ozdobnik. Jeszcze raz dziękuję i serdecznie pozdrawiam, Inka

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdjęcia cudne. Inspiracje zaczerpnięte. Wpis ciekawy więc polecę blog znajomym i rozejrzę się po nim.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepięknie i bardzo gustownie zagospodarowana przestrzeń balkonowa.
    Oglądając tylko zdjęcia człowiek już odpoczywa i jest zrelaksowany.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Balkon prezentuje się wspaniale. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepięknie wyszło :) nie mogę się napatrzeć. Rzeczywiście wyszedł dodatkowy pokój. A ta ilość kwiatów... ahhhh.... bosko! :)
    pozdrawiam
    Aneta

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zachwycona tą realizacją! Sama robię metamorfozę swojego mieszkania i zakupiłam właśnie meble młodzieżowe z chowanym łóżkiem. Jest to rozwiązanie idealne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Balkon wspaniale zaaranżowany. Pozazdrościć. Ale jednak to piesek skradł całe show.

    OdpowiedzUsuń
  12. Super aranżacja. Jestem pod wrażeniem

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetnie urządzony balkon! ;) My w nowym mieszkaniu mamy balkon podobnych rozmiarów i właśnie zastanawiamy się nad meblami, które możemy tam postawić. Mieliśmy kupować, ale okazało się, że taniej będzie je wykonać. Kupiliśmy płytę meblową laminowaną Dąb Clubhouse Szary K079 PW: https://strefaplyt.pl/k/plyta-meblowa-laminowana-dab-clubhouse-szary-k079-pw-grubosc-mm-18-wymiary-2800-x-2070-mm,1151,1133?tr=7 i mąż wykona z niej meble ogrodowe. Pewnie ciężko będzie zrobić coś podobnego jak u Ciebie, ale najważniejsze by mieć gdzie usiąść i wypocząć ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pani Asiu, czy ten puf/stolik nie ma dna? Bo nie zdjęciu wygląda jakby stał na tych podestach balkonowych? I przy okazji czy mogłaby mi Pani powiedzieć w jakim sklepie internetowym Pani go kupiła. Mam bardzo podobny tylko z dnem właśnie ale grafitowy a chciałabym zamienić na biały.

    OdpowiedzUsuń
  15. przepiękna biel, ale na taki wystrój muszę poczekać do wyprowadzki dzieci ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pani Asiu, gdzie pani kupiła ta biała skrzynie? Jaki to sklep internetowy? Bo szukam szukam i znaleźć nie mogę…

    OdpowiedzUsuń
  17. te białe meble są naprawdę super. Gdzie zostały zakupione, bo chciałbym takie na swój taras. Z pewnością polecę blog znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zakochałam się :) - relaks w takim miejscu to dopiero bajka. Zainspirowałam się do zmian mojego małego balkonu w bloku. Bardzo fajne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow - jestem pod ogromnym wrażeniem. Aranżacja mieszkania totalnie w moim stylu. Uwielbiam takie meble i dodatki, dzięki nim pomieszczenia wyglądają przytulnie, a całe lokum zyskuje przyjemny domowy klimat. Coś pięknego, będę się inspirowała podczas urządzania własnego mieszkania :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Człowiek sobie googluje osłony na balkon, bo szykuje mu się kot na stanie, i trafia na takie fantastyczne inspiracje... W drugiej połowie września. ;_; Czy masz może pinteresta albo instagram? Z radością Cię zaobserwuję, żeby na przykład nie trafić na jakiś genialny pomysł na ozdoby choinkowe końcem czerwca. :D

    OdpowiedzUsuń
  21. ale świetny efekt. Balkon jak z marzeń :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten wpis dał mi wiele do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  23. Balkon przecudny, mam pytanie skąd taki piękny metalowy okrągły stoliczek?

    OdpowiedzUsuń
  24. Super wpis! Ciekawe inspiracje

    OdpowiedzUsuń
  25. świetny ten blog i ciekawe treści

    OdpowiedzUsuń
  26. wiele ciekawych treści tutaj.

    OdpowiedzUsuń
  27. Na przyszlość polecam sprawdzić stronę https://blix.pl/sklep/leroy-merlin gdzie dostępne są gazetki promocyjne. Jesli chodzi o zakupy w Leroy, to super wybór.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten balkon + lato to jest to czego potrzebuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja ostatnio tutaj https://polskiebudowlane.pl/portal/jak-urzadzic-balkon/ znalazłam pomysły na urzadzenie balkonu i mam zamiar z nich skorzystać. Chcemy z mężem w końcu zająć się ogrodem i balkonem na wiosnę.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  31. Podoba mi się ta przestrzeń

    OdpowiedzUsuń
  32. Również mi się podoba

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo mi się wszystko podoba

    OdpowiedzUsuń